Bedrijfsethiek en MVO voor HBO

Hardback
ISBN
9789460360589
Levertijd 1-2 werkdagen
  • Gratis verzending vanaf € 20,-
€ 34,90 € 32,02
Het voordeel van lokaal bestellen bij Stumpel
  • Woon je in de omgeving? Dan bezorgen wij je bestelling zelf.
  • Meer dan 140 jaar ervaring in boeken en kantoorartikelen.
  • Vraag? Bel of mail ons! Of kom langs in één van onze winkels.
Beschrijving
Zie ook: www.damon.nl/hbo

Bedrijfsethiek en MVO voor HBO is ontwikkeld om de ontwikkeling van morele competenties in het hoger beroepsonderwijs te ondersteunen. Dit boek is vooral gericht op de volgende onderwijstypes:
hoger economisch onderwijs;
hoger technisch onderwijs;
hbo personeel en arbeid/HRM;
hoger hotel onderwijs;
hoger toerisme onderwijs;
hoger educatief onderwijs, mens- en maatschappijwetenschappen.

De methode begint met een inleidend hoofdstuk over ethiek. Vervolgens is er een algemene inleiding op bedrijfsethiek en MVO. Het vervolg omvat tien hoofdstukken met specifieke onderwerpen uit de bedrijfsethiek: bedrijfscultuur en bedrijfscodes; marktonderzoek en MVO; strategische marketing en MVO; tactische marketing en MVO; marketingcommunicatie en MVO; reclame en MVO; bedrijfsleven en mensenrechten; HRM en MVO; horeca en MVO; toerisme en MVO. Vervolgens is er een hoofdstuk over beroepsethiek. Het laatste hoofdstuk biedt een specifieke tool: een stappenplan ethiek. Elk hoofdstuk sluit af met een verwerkingsparagraaf met cases en debatstellingen. Op de website staat een instructie voor debatteren (hoofdstuk 15).
Over de gehele methode verspreid zijn diverse cases opgenomen uit het bedrijfsleven. Speciaal met het oog op zelfstandig studeren is een uitgebreide index toegevoegd. Ook kan een notenapparaat worden geraadpleegd.
De papieren uitgave wordt ondersteund door de website www.damon.nl/hbo (Bedrijfsethiek en MVO voor HBO). Daar vindt men aanvullende stoffen, oefentoetsen en nieuws.

Verschillende experts op het gebied van MVO en bedrijfsethiek hebben een bijdrage geleverd aan deze uitgave:

professor Muel Kaptein (Erasmus en KPMG) ontwikkelde het hoofdstuk over bedrijfscultuur en bedrijfscodes;
professor Ronald Jeurissen (Nijenrode) schreef het hoofdstuk over reclame en MVO;
Hilke Molenaar en Daan Bronkhorst lieten vanuit het perspectief van Amnesty International hun licht schijnen over bedrijfsleven en mensenrechten;
Nick Welman van Fontys Hogescholen stelde zijn ruime expertise beschikbaar voor het hoofdstuk over toerisme en MVO.


Inmiddels heeft het boek al meer dan twintig jaar haar waarde bewezen in het hoger beroepsonderwijs. Bij het ontstaan en de ontwikkeling van het boek waren diverse deskundigen uit het bedrijfsleven, de wetenschap en het hoger beroepsonderwijs als adviseur betrokken: Gemma Crijns, Ernst ten Haaf, Frank van Helmond, Adri van der Heijden, Roel Kruijer, Henk van Luijk (), Timo Meijlink, Ignace van Neerven en Harry Willemsen.



Inhoud

Hoofdstuk 1 Ethiek
Paragraaf 1 Inleiding
Paragraaf 2 Wat is ethiek?
Paragraaf 3 Waarden, normen en cultuur
Paragraaf 4 Ethische theorieën
Paragraaf 5 Ethiek als proces
Paragraaf 6 Cases en debatstellingen

Hoofdstuk 2 MVO en bedrijfsethiek
Paragraaf 1 Inleiding
Paragraaf 2 Wat is bedrijfsethiek?
Paragraaf 3 Waar speelt bedrijfsethiek zich af?
Paragraaf 4 Het belang van bedrijfsethiek
Paragraaf 5 Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen
Paragraaf 6 Wat mogen we van een bedrijf verlangen op ethisch gebied?
Paragraaf 7 Cases en debatstellingen

Hoofdstuk 3 Bedrijfscultuur en bedrijfscodes
Paragraaf 1 Inleiding
Paragraaf 2 De bedrijfscultuur
Paragraaf 3 De bedrijfscode
Paragraaf 4 Cases en debatstellingen

Hoofdstuk 4 Marktonderzoek en MVO
Paragraaf 1 Inleiding
Paragraaf 2 Ethiek en marktonderzoek
Paragraaf 3 Digitaal marktonderzoek en privacy<
Meer informatie
Meer informatie
ISBN 9789460360589
Auteur Jan de Leeuw
Uitgever Uitgeverij Damon VOF
Verschijningsdatum december 2012
Afmetingen 249 x 176 x 22 mm
Bindwijze Hardback
Taal Nederlands
Reviews
Schrijf uw eigen review
U plaatst een review over:Bedrijfsethiek en MVO voor HBO
Uw waardering