Interculturele communicatie
Het voordeel van lokaal bestellen bij Stumpel
- Woon je in de omgeving? Dan bezorgen wij je bestelling zelf.
- Meer dan 140 jaar ervaring in boeken en kantoorartikelen.
- Vraag? Bel of mail ons! Of kom langs in één van onze winkels.
Beschrijving
Elk jaar brengen duizenden studenten een deel van hun studie door op buitenlandse universiteiten in het kader van uitwisselingsprogramma?s. Docentmobiliteitsprogramma?s zorgen ervoor dat buitenlandse docenten les geven aan Nederlandse klassen. Dankzij migratie, arbeidsmobiliteit en studentmobiliteit is de klas meer cultureel divers dan ooit tevoren.
Interculturele communicatie geeft studenten een voorsprong bij hun contact met docenten en medestudenten en helpt hen uit te blinken in hun toekomstige internationale carrières.
Onderzoek toont aan dat cultureel diverse klassen óf erg slecht óf buitengewoon goed presteren. De prestaties zijn laag als de culturele verschillen worden genegeerd of ontkend, of als de verschillen als een probleem gezien worden. Cultureel diverse groepen blinken daarentegen uit wanneer verschillen worden herkend en benoemd als waardevolle bronnen van innovatie en groei.
Interculturele communicatie maakt studenten in het hoger beroepsonderwijs nieuwsgierig om kennis te maken met andere culturen. De stof zorgt ervoor dat zij zich bewust worden van de eigenheid van hun cultuur, die ze meestal zo vanzelfsprekend vinden. Bovendien leren studenten cultuur te herkennen als een waardevolle bron. Dit boek reikt de competenties aan die benoemd worden in de culturele modellen van Hoffman, Hall, Kluckhohn, Hofstede, Trompenaars, Bennett, House, Banaji en Greenwald.
Wat is nieuw in deze 5e druk?
Hoofdstuk 8 over diversiteit in teams en ?global leadership? is uitgebreid met een actueel onderwerp: onbewuste culturele vooringenomenheid, oftewel 'bias' en wat het ons oplevert als we dit leren benoemen. De 5e druk bevat nog meer nieuwe casussen vanuit een internationaal perspectief. En alle hoofdstukken beginnen met een duidelijk overzicht van de leerdoelen.
Dit compacte boek kan eenvoudig bestudeerd worden in een lessenserie van 7 of 8 weken. Het staat bomvol met praktische opdrachten, casussen en rollenspelen uit concrete interculturele werk- en leersituaties. De casussen komen uit het onderwijs, de zorg, marketing en management ? kortom, overal waar je met interculturele communicatie te maken kunt krijgen. In de klas, op stage, of in het beroepenveld, Interculturele communicatie helpt studenten om intercultureel vaardiger te worden.
Over de auteurs
De auteurs hebben een cultureel en professioneel diverse achtergrond en werken als trainer en docent op (buitenlandse) universiteiten en in het hoger beroepsonderwijs. Ze zijn gevestigd als zelfstandig trainer, coach en consultant.
Interculturele communicatie geeft studenten een voorsprong bij hun contact met docenten en medestudenten en helpt hen uit te blinken in hun toekomstige internationale carrières.
Onderzoek toont aan dat cultureel diverse klassen óf erg slecht óf buitengewoon goed presteren. De prestaties zijn laag als de culturele verschillen worden genegeerd of ontkend, of als de verschillen als een probleem gezien worden. Cultureel diverse groepen blinken daarentegen uit wanneer verschillen worden herkend en benoemd als waardevolle bronnen van innovatie en groei.
Interculturele communicatie maakt studenten in het hoger beroepsonderwijs nieuwsgierig om kennis te maken met andere culturen. De stof zorgt ervoor dat zij zich bewust worden van de eigenheid van hun cultuur, die ze meestal zo vanzelfsprekend vinden. Bovendien leren studenten cultuur te herkennen als een waardevolle bron. Dit boek reikt de competenties aan die benoemd worden in de culturele modellen van Hoffman, Hall, Kluckhohn, Hofstede, Trompenaars, Bennett, House, Banaji en Greenwald.
Wat is nieuw in deze 5e druk?
Hoofdstuk 8 over diversiteit in teams en ?global leadership? is uitgebreid met een actueel onderwerp: onbewuste culturele vooringenomenheid, oftewel 'bias' en wat het ons oplevert als we dit leren benoemen. De 5e druk bevat nog meer nieuwe casussen vanuit een internationaal perspectief. En alle hoofdstukken beginnen met een duidelijk overzicht van de leerdoelen.
Dit compacte boek kan eenvoudig bestudeerd worden in een lessenserie van 7 of 8 weken. Het staat bomvol met praktische opdrachten, casussen en rollenspelen uit concrete interculturele werk- en leersituaties. De casussen komen uit het onderwijs, de zorg, marketing en management ? kortom, overal waar je met interculturele communicatie te maken kunt krijgen. In de klas, op stage, of in het beroepenveld, Interculturele communicatie helpt studenten om intercultureel vaardiger te worden.
Over de auteurs
De auteurs hebben een cultureel en professioneel diverse achtergrond en werken als trainer en docent op (buitenlandse) universiteiten en in het hoger beroepsonderwijs. Ze zijn gevestigd als zelfstandig trainer, coach en consultant.
Meer informatie
ISBN | 9789023256878 |
---|---|
Auteur | C. Nunez |
Uitgever | Uitgeverij Koninklijke Van Gorcum BV |
Verschijningsdatum | maart 2021 |
Afmetingen | 240 x 167 x 13 mm |
Bindwijze | Paperback |
Taal | Nederlands |
Reviews
Schrijf uw eigen review