Jazzvogels
Het voordeel van lokaal bestellen bij Stumpel
- Woon je in de omgeving? Dan bezorgen wij je bestelling zelf.
- Meer dan 140 jaar ervaring in boeken en kantoorartikelen.
- Vraag? Bel of mail ons! Of kom langs in één van onze winkels.
Beschrijving
In Jazzvogels neemt jazzkenner Rudie Kagie de lezer mee op een hilarische verkenningstocht langs de rafelranden van de Nederjazz. Beschreven aan de hand van tientallen interviews met tijdgenoten en niet eerder gepubliceerd bronnenmateriaal. 'Rudie Kagie is een van de best schrijvende journalisten van Nederland' - Pieter van Os in NRC Handelsblad
Het boek bevat de reconstructie van dertien heldenlevens die een zwaar stempel op de 'swingpolder' drukten - variërend van Amerikaanse kopstukken als Nina Simone en Chet Baker, die zich in Nederland vestigden, tot trompettist en componist Theo Deken die zich bekeerde tot bedelmonnik en in de goot eindigde.
Meer dan bij andere genres klinkt in jazz en geïmproviseerde muziek de echo van eigenzinnige persoonlijkheden door. Leo de Ruiter, bijgenaamd 'de drummer van het zwarte gat', droeg een pistool op zak - en deinsde er niet voor terug zijn vuurwapen tegen collega's en publiek te gebruiken.
Kid Dynamite, 'de eerste zwarte jazzmusicus met een Nederlands paspoort', stikte in het mondstuk van zijn tenorsax. Drummer Cees See verbaasde leden van zijn combo door op de twaalfde verdieping aan de buitenkant van het hotelraam te tikken: waarom zou hij de trap nemen als hij langs de pui omhoog kon? Dadaïst Misha Mengelberg grossierde aan het einde van zijn leven in verwarring: maakte hij een absurdistische grap of was dit Alzheimer? Willem Breuker duldde geen tegenspraak van zijn 'kollektief'. Bassist Tom Dissevelt gaf componist Harry Bannink een klap, trompettist Nedly Elstak verschanste zich in het Amsterdamse Shaffytheater om af te kicken en drummer Joop Korzelius begon de dag met een pilsje: 'Mijn eye opener.'
Jazzvogels is royaal geïllustreerd, opdat de lezer niet alleen het horen, maar ook het zien zal vergaan.
'Je hoort de bassist wat aan de snaren plukken, maar als je goed luistert, hoor je hoe subtiel hij te werk gaat en hoe feilloos elke nuance door de drummer wordt opgepikt. Dat heeft te maken met swing, een begrip dat niemand kan omschrijven, maar waarvan vast staat dat het nooit zo zou klinken als het van blad werd gespeeld.'- Componist en saxofonist Theo Loevendie
Oud VN-redacteur Rudie Kagie (1950) publiceerde een groot aantal boeken, waaronder De verboden saxofoon en Lady be good (over Ella Fitzgerald). Hij is medewerker van het Jazz Bulletin en co-hoofdredacteur van Argus. Tevens is Kagie hoofdredacteur van het Kring Magazine, een uitgave van de Amsterdamse kunstenaarssociëteit De Kring.
Het boek bevat de reconstructie van dertien heldenlevens die een zwaar stempel op de 'swingpolder' drukten - variërend van Amerikaanse kopstukken als Nina Simone en Chet Baker, die zich in Nederland vestigden, tot trompettist en componist Theo Deken die zich bekeerde tot bedelmonnik en in de goot eindigde.
Meer dan bij andere genres klinkt in jazz en geïmproviseerde muziek de echo van eigenzinnige persoonlijkheden door. Leo de Ruiter, bijgenaamd 'de drummer van het zwarte gat', droeg een pistool op zak - en deinsde er niet voor terug zijn vuurwapen tegen collega's en publiek te gebruiken.
Kid Dynamite, 'de eerste zwarte jazzmusicus met een Nederlands paspoort', stikte in het mondstuk van zijn tenorsax. Drummer Cees See verbaasde leden van zijn combo door op de twaalfde verdieping aan de buitenkant van het hotelraam te tikken: waarom zou hij de trap nemen als hij langs de pui omhoog kon? Dadaïst Misha Mengelberg grossierde aan het einde van zijn leven in verwarring: maakte hij een absurdistische grap of was dit Alzheimer? Willem Breuker duldde geen tegenspraak van zijn 'kollektief'. Bassist Tom Dissevelt gaf componist Harry Bannink een klap, trompettist Nedly Elstak verschanste zich in het Amsterdamse Shaffytheater om af te kicken en drummer Joop Korzelius begon de dag met een pilsje: 'Mijn eye opener.'
Jazzvogels is royaal geïllustreerd, opdat de lezer niet alleen het horen, maar ook het zien zal vergaan.
'Je hoort de bassist wat aan de snaren plukken, maar als je goed luistert, hoor je hoe subtiel hij te werk gaat en hoe feilloos elke nuance door de drummer wordt opgepikt. Dat heeft te maken met swing, een begrip dat niemand kan omschrijven, maar waarvan vast staat dat het nooit zo zou klinken als het van blad werd gespeeld.'- Componist en saxofonist Theo Loevendie
Oud VN-redacteur Rudie Kagie (1950) publiceerde een groot aantal boeken, waaronder De verboden saxofoon en Lady be good (over Ella Fitzgerald). Hij is medewerker van het Jazz Bulletin en co-hoofdredacteur van Argus. Tevens is Kagie hoofdredacteur van het Kring Magazine, een uitgave van de Amsterdamse kunstenaarssociëteit De Kring.
Meer informatie
ISBN | 9789089757029 |
---|---|
Auteur | Rudie Kagie |
Uitgever | Just Publishers |
Verschijningsdatum | mei 2018 |
Afmetingen | 210 x 166 x 21 mm |
Bindwijze | Paperback |
Taal | Nederlands |
Reviews
Schrijf uw eigen review