Oplossingsgericht leidinggeven
Het voordeel van lokaal bestellen bij Stumpel
- Woon je in de omgeving? Dan bezorgen wij je bestelling zelf.
- Meer dan 140 jaar ervaring in boeken en kantoorartikelen.
- Vraag? Bel of mail ons! Of kom langs in één van onze winkels.
Beschrijving
'Waarom zou er iemand door u geleid willen worden?' is de vraag die twee professoren aan de London Business School al jaren stellen aan volle zalen managers en leidinggevenden. Absolute stilte volgt ...
Oplossingsgericht leidinggeven wil op deze vraag een antwoord geven. Het oplossingsgerichte model komt uitstekend tegemoet aan de eisen die aan leiderschap in de 21e eeuw worden gesteld. Van een manager of leidinggevende wordt verwacht dat hij zich niet meer gedraagt als een ouderwetse 'baas', maar als een moderne duizendpoot, die uit de voeten kan met de uitdagingen waarmee de soms paradoxale eisen hem confronteren. Hij moet zowel de 'leider' zijn die doelen stelt en resultaten meet, als de 'dienaar' die faciliteert en medewerkers uitnodigt te excelleren. En hij moet alle posities tussen deze twee extremen kunnen innemen.
Dit boek is bedoeld voor iedereen die leidinggeeft: managers en leidinggevenden in dienstverlenende organisaties als de (geestelijke) gezondheidszorg die hun medewerkers aansturen, leraren die hun leerlingen aansturen, leidinggevenden in de horeca, banken, musea en winkels die hun personeel aansturen, opdrachtgevers die hun leveranciers aansturen, en voorzitters en bestuursleden in de politiek, de sport en het verenigingsleven die hun commissies en leden aansturen. De 101 praktische tips in dit boek nodigen u uit om morgen al oplossingsgericht leidinggeven in uw werk in te zetten.
Bij oplossingsgericht leidinggeven wordt u gevraagd u wat in te houden en te 'leiden van een stap achter', waarbij u als het ware uw medewerkers/leerlingen/leden op de schouder tikt door het stellen van oplossingsgerichte vragen. Op die manier maakt u het hen mogelijk hun kennis en kunde bij te dragen aan de ontwikkeling van oplossingen in uw organisatie. In ruil daarvoor zult u merken dat uw medewerkers meer werkplezier ervaren en zich verantwoordelijker voelen voor hun eigen inbreng in de organisatie. Is dat niet precies wat elke leidinggevende wil?
Fredrike Bannink is klinisch psycholoog en kinder- en jeugdpsycholoog specialist NIP. Zij heeft een praktijk voor therapie, training, coaching en mediation.
Oplossingsgericht leidinggeven wil op deze vraag een antwoord geven. Het oplossingsgerichte model komt uitstekend tegemoet aan de eisen die aan leiderschap in de 21e eeuw worden gesteld. Van een manager of leidinggevende wordt verwacht dat hij zich niet meer gedraagt als een ouderwetse 'baas', maar als een moderne duizendpoot, die uit de voeten kan met de uitdagingen waarmee de soms paradoxale eisen hem confronteren. Hij moet zowel de 'leider' zijn die doelen stelt en resultaten meet, als de 'dienaar' die faciliteert en medewerkers uitnodigt te excelleren. En hij moet alle posities tussen deze twee extremen kunnen innemen.
Dit boek is bedoeld voor iedereen die leidinggeeft: managers en leidinggevenden in dienstverlenende organisaties als de (geestelijke) gezondheidszorg die hun medewerkers aansturen, leraren die hun leerlingen aansturen, leidinggevenden in de horeca, banken, musea en winkels die hun personeel aansturen, opdrachtgevers die hun leveranciers aansturen, en voorzitters en bestuursleden in de politiek, de sport en het verenigingsleven die hun commissies en leden aansturen. De 101 praktische tips in dit boek nodigen u uit om morgen al oplossingsgericht leidinggeven in uw werk in te zetten.
Bij oplossingsgericht leidinggeven wordt u gevraagd u wat in te houden en te 'leiden van een stap achter', waarbij u als het ware uw medewerkers/leerlingen/leden op de schouder tikt door het stellen van oplossingsgerichte vragen. Op die manier maakt u het hen mogelijk hun kennis en kunde bij te dragen aan de ontwikkeling van oplossingen in uw organisatie. In ruil daarvoor zult u merken dat uw medewerkers meer werkplezier ervaren en zich verantwoordelijker voelen voor hun eigen inbreng in de organisatie. Is dat niet precies wat elke leidinggevende wil?
Fredrike Bannink is klinisch psycholoog en kinder- en jeugdpsycholoog specialist NIP. Zij heeft een praktijk voor therapie, training, coaching en mediation.
Meer informatie
ISBN | 9789026522321 |
---|---|
Auteur | Fredrike Bannink |
Uitgever | Pearson Benelux B.V. |
Verschijningsdatum | september 2010 |
Afmetingen | 240 x 161 x 13 mm |
Bindwijze | Paperback |
Taal | Nederlands |
Reviews
Schrijf uw eigen review