Doordenken
Het voordeel van lokaal bestellen bij Stumpel
- Woon je in de omgeving? Dan bezorgen wij je bestelling zelf.
- Meer dan 140 jaar ervaring in boeken en kantoorartikelen.
- Vraag? Bel of mail ons! Of kom langs in één van onze winkels.
Beschrijving
Kennis maken met filosofie
Doordenken is een kennismaking met een filosofische benadering van de werkelijkheid en bedoeld voor de onderbouw van het voortgezet onderwijs.
Doordenken kan met name zinvol gebruikt worden op scholen die filosofie als eindexamenvak aanbieden binnen het tweede fase onderwijs. Daarnaast wordt ook tegemoet gekomen aan de behoefte aan burgerschap en verantwoordelijk handelen.
Leerboek en werkboek
Voor de leerlingen is er een leerboek en een werkboek. Het werkboek volgt het leerboek op de voet met verwerkingsopdrachten. Die opdrachten zijn verschillend van aard: de ene keer gaat het om het reproduceren van kennis, de andere keer worden leerlingen uitgedaagd kritisch na te denken en door te denken. Daarnaast bestaat ruimte voor het voeren van een discussie of een socratisch gesprek.
Docentenboek
Het docentenboek biedt uitgebreide ondersteuning bij het lesgeven: antwoorden op vragen die mikken op een eenduidig antwoord door de leerling, antwoordsuggesties bij vragen met een wat meer open karakter, toelichtingen bij tal van vraagstellingen, literatuurverwijzingen, didactische tips en toetsvragen.
Inhoud Doordenken
hst 1 Wat is filosofie?
par. 1 Filosoferen: doordenken!
par. 2 Gewone vragen en filosofische vragen
par. 3 Aanleidingen om te filosoferen
par. 4 Waarom filosoferen?
par. 5 Samen filosoferen
par. 6 Filosofie en levensbeschouwing
Begrippen bij hoofdstuk 1
hst 2 Wat is de mens?
par. 1 Wat is een mensbeeld?
par. 2 Ontstaan van het westers mensbeeld
par. 3 Lichaam en geest
par. 4 Mens en dier
par. 5 Mensen: vrienden of vijanden van elkaar?
par. 6 Vrijheid en determinisme
Begrippen bij hoofdstuk 2
hst 3 Over goed en kwaad
par. 1 Goed en kwaad
par. 2 Normen en waarden
par. 3 De gouden regel
par. 4 Wat is een deugd?
par. 5 Dapperheid
par. 6 Eerlijkheid
Begrippen bij hoofdstuk 3
hst 4 Hoofdwaarden in onze maatschappij
par. 1 Vrijheid
par. 2 Gelijkheid
par. 3 Democratie
par. 4 Tolerantie
par. 5 Spanningen tussen hoofdwaarden
Begrippen bij hoofdstuk 4
hst 5 Wat kun je zeker weten?
par. 1 Inleiding
par. 2 Wat je zeker kunt weten
par. 3 Wat je niet zeker kunt weten
par. 4 Zeker weten en geloven
Begrippen bij hoofdstuk 5
Doordenken is een kennismaking met een filosofische benadering van de werkelijkheid en bedoeld voor de onderbouw van het voortgezet onderwijs.
Doordenken kan met name zinvol gebruikt worden op scholen die filosofie als eindexamenvak aanbieden binnen het tweede fase onderwijs. Daarnaast wordt ook tegemoet gekomen aan de behoefte aan burgerschap en verantwoordelijk handelen.
Leerboek en werkboek
Voor de leerlingen is er een leerboek en een werkboek. Het werkboek volgt het leerboek op de voet met verwerkingsopdrachten. Die opdrachten zijn verschillend van aard: de ene keer gaat het om het reproduceren van kennis, de andere keer worden leerlingen uitgedaagd kritisch na te denken en door te denken. Daarnaast bestaat ruimte voor het voeren van een discussie of een socratisch gesprek.
Docentenboek
Het docentenboek biedt uitgebreide ondersteuning bij het lesgeven: antwoorden op vragen die mikken op een eenduidig antwoord door de leerling, antwoordsuggesties bij vragen met een wat meer open karakter, toelichtingen bij tal van vraagstellingen, literatuurverwijzingen, didactische tips en toetsvragen.
Inhoud Doordenken
hst 1 Wat is filosofie?
par. 1 Filosoferen: doordenken!
par. 2 Gewone vragen en filosofische vragen
par. 3 Aanleidingen om te filosoferen
par. 4 Waarom filosoferen?
par. 5 Samen filosoferen
par. 6 Filosofie en levensbeschouwing
Begrippen bij hoofdstuk 1
hst 2 Wat is de mens?
par. 1 Wat is een mensbeeld?
par. 2 Ontstaan van het westers mensbeeld
par. 3 Lichaam en geest
par. 4 Mens en dier
par. 5 Mensen: vrienden of vijanden van elkaar?
par. 6 Vrijheid en determinisme
Begrippen bij hoofdstuk 2
hst 3 Over goed en kwaad
par. 1 Goed en kwaad
par. 2 Normen en waarden
par. 3 De gouden regel
par. 4 Wat is een deugd?
par. 5 Dapperheid
par. 6 Eerlijkheid
Begrippen bij hoofdstuk 3
hst 4 Hoofdwaarden in onze maatschappij
par. 1 Vrijheid
par. 2 Gelijkheid
par. 3 Democratie
par. 4 Tolerantie
par. 5 Spanningen tussen hoofdwaarden
Begrippen bij hoofdstuk 4
hst 5 Wat kun je zeker weten?
par. 1 Inleiding
par. 2 Wat je zeker kunt weten
par. 3 Wat je niet zeker kunt weten
par. 4 Zeker weten en geloven
Begrippen bij hoofdstuk 5
Meer informatie
ISBN | 9789460360749 |
---|---|
Auteur | Jos van de Laar |
Uitgever | Damon Educatie B.V. |
Verschijningsdatum | januari 2013 |
Afmetingen | 286 x 211 x 8 mm |
Bindwijze | Paperback |
Taal | Nederlands |
Reviews
Schrijf uw eigen review