Effectieve feedback geven bij schrijven
Het voordeel van lokaal bestellen bij Stumpel
- Woon je in de omgeving? Dan bezorgen wij je bestelling zelf.
- Meer dan 140 jaar ervaring in boeken en kantoorartikelen.
- Vraag? Bel of mail ons! Of kom langs in één van onze winkels.
Beschrijving
Taal(vaardigheids)vakken in het hbo worden steeds meer geïntegreerd. Vanuit het idee dat hbo-instellingen een communicatief competente young professional moeten afleveren op de arbeidsmarkt, is dat geen gekke gedachte. Wel betekent dit dat ook binnen vakken die niet primair gericht zijn op het verbeteren van de taalvaardigheid van studenten, er meer en explicieter aandacht moet zijn voor communicatieve vaardigheden: presenteren, gesprekken voeren, luisteren, lezen en: schrijven.
Steeds meer docenten in het hoger onderwijs krijgen te maken met studententeksten waar ze feedback op moeten geven. Een intensieve klus en veel docenten worstelen dan ook met de vraag hoe ze dit zo efficiënt (in de tijd) en effectief mogelijk aan kunnen pakken.
Dit boek is direct praktisch toepasbaar en de inhoud is gebaseerd op een unieke bundeling van wetenschappelijk onderzoek en meer dan 30 jaar ervaring met schrijfonderwijs en -begeleiding in verschillende contexten.
Wie dit boek bestudeert:
kent en herkent belangrijke valkuilen bij het begeleiden van schrijvers;
weet hoe die valkuilen te omzeilen zijn;
begrijpt welke aspecten relevant zijn bij de ontwikkeling van schrijfvaardigheid;
begrijpt wat lerende schrijvers belemmert in de ontwikkeling van hun schrijfvaardigheid; weet wat bevorderend werkt voor de ontwikkeling van schrijfvaardigheid;
weet wat de voor- en nadelige effecten zijn van verschillende manieren van begeleiden en feedback geven;
kan in de begeleiding bewuste keuzes maken die leiden tot meer leereffect bij de schrijvers; kan effectief schriftelijk feedback geven;
kan effectief mondeling feedback geven.
Over de auteurs:
Joy de Jong geeft sinds 1986 schrijftrainingen, aanvankelijk vooral aan studenten HBO en WO (uit verschillende sectoren: alfa, bèta, gamma, medisch, recht, etc), later ook aan promovendi en docenten. Deze cursussen gaf/geeft ze o.m. aan de universiteiten in Utrecht, Middelburg, Nijmegen en Wageningen. In 2007 werd zij coördinator van het Academisch Schrijfcentrum Nijmegen. Sinds 2016 is De Jong hoofd van het Skills Lab - Writing Centre van de Universiteit Utrecht. Tevens geeft De Jong trainingen en workshops aan docenten en begeleiders: aan docenten van universiteiten van Tilburg, Amsterdam, Leuven en Nijmegen, maar ook aan docenten van hogescholen in bijvoorbeeld Velp, Den Bosch en Arnhem, aan MBO-docenten en VO-docenten die een profielwerkstuk begeleiden, en aan promotiebegeleiders in Nijmegen, Wageningen en Amsterdam. Daarnaast is De Jong voorzitter van het NACV (Netwerk Academische Communicatieve Vaardigheden).
Zie ook: https://joyofwriting.nl/
Jacqueline van Kruiningen werkte als schrijfdocent in het hbo, en van 1990 tot 2018 als docent en onderzoeker aan de Rijksuniversiteit Groningen. Daarnaast was ze projectmanager van onderwijsvernieuwingsprojecten. In 2010 promoveerde ze op een onderzoek naar informeel leren van docenten die met elkaar in gesprek zijn over onderwijsverandering. In 2016 startte ze - naast haar werk aan de RUG - als zelfstandig trainer en adviseur met Van Kruiningen Tekst&Training. Sinds 2018 werkt ze voor de NHL Stenden Hogeschool in Leeuwarden. Daar werkte ze een jaar als teamleider bij de lerarenopleiding. Per september 2019 is Van Kruiningen docent in de onderzoekslijn van de masteropleiding Educational Leaderschip.
Zie ook: https://www.vankruiningen.com/
Steeds meer docenten in het hoger onderwijs krijgen te maken met studententeksten waar ze feedback op moeten geven. Een intensieve klus en veel docenten worstelen dan ook met de vraag hoe ze dit zo efficiënt (in de tijd) en effectief mogelijk aan kunnen pakken.
Dit boek is direct praktisch toepasbaar en de inhoud is gebaseerd op een unieke bundeling van wetenschappelijk onderzoek en meer dan 30 jaar ervaring met schrijfonderwijs en -begeleiding in verschillende contexten.
Wie dit boek bestudeert:
kent en herkent belangrijke valkuilen bij het begeleiden van schrijvers;
weet hoe die valkuilen te omzeilen zijn;
begrijpt welke aspecten relevant zijn bij de ontwikkeling van schrijfvaardigheid;
begrijpt wat lerende schrijvers belemmert in de ontwikkeling van hun schrijfvaardigheid; weet wat bevorderend werkt voor de ontwikkeling van schrijfvaardigheid;
weet wat de voor- en nadelige effecten zijn van verschillende manieren van begeleiden en feedback geven;
kan in de begeleiding bewuste keuzes maken die leiden tot meer leereffect bij de schrijvers; kan effectief schriftelijk feedback geven;
kan effectief mondeling feedback geven.
Over de auteurs:
Joy de Jong geeft sinds 1986 schrijftrainingen, aanvankelijk vooral aan studenten HBO en WO (uit verschillende sectoren: alfa, bèta, gamma, medisch, recht, etc), later ook aan promovendi en docenten. Deze cursussen gaf/geeft ze o.m. aan de universiteiten in Utrecht, Middelburg, Nijmegen en Wageningen. In 2007 werd zij coördinator van het Academisch Schrijfcentrum Nijmegen. Sinds 2016 is De Jong hoofd van het Skills Lab - Writing Centre van de Universiteit Utrecht. Tevens geeft De Jong trainingen en workshops aan docenten en begeleiders: aan docenten van universiteiten van Tilburg, Amsterdam, Leuven en Nijmegen, maar ook aan docenten van hogescholen in bijvoorbeeld Velp, Den Bosch en Arnhem, aan MBO-docenten en VO-docenten die een profielwerkstuk begeleiden, en aan promotiebegeleiders in Nijmegen, Wageningen en Amsterdam. Daarnaast is De Jong voorzitter van het NACV (Netwerk Academische Communicatieve Vaardigheden).
Zie ook: https://joyofwriting.nl/
Jacqueline van Kruiningen werkte als schrijfdocent in het hbo, en van 1990 tot 2018 als docent en onderzoeker aan de Rijksuniversiteit Groningen. Daarnaast was ze projectmanager van onderwijsvernieuwingsprojecten. In 2010 promoveerde ze op een onderzoek naar informeel leren van docenten die met elkaar in gesprek zijn over onderwijsverandering. In 2016 startte ze - naast haar werk aan de RUG - als zelfstandig trainer en adviseur met Van Kruiningen Tekst&Training. Sinds 2018 werkt ze voor de NHL Stenden Hogeschool in Leeuwarden. Daar werkte ze een jaar als teamleider bij de lerarenopleiding. Per september 2019 is Van Kruiningen docent in de onderzoekslijn van de masteropleiding Educational Leaderschip.
Zie ook: https://www.vankruiningen.com/
Meer informatie
ISBN | 9789024437436 |
---|---|
Auteur | Joy de Jong |
Uitgever | Boom |
Verschijningsdatum | februari 2021 |
Afmetingen | 240 x 170 x 10 mm |
Bindwijze | Paperback |
Taal | Nederlands |
Reviews
Schrijf uw eigen review