Leven en leren met AI
Het voordeel van lokaal bestellen bij Stumpel
- Woon je in de omgeving? Dan bezorgen wij je bestelling zelf.
- Meer dan 140 jaar ervaring in boeken en kantoorartikelen.
- Vraag? Bel of mail ons! Of kom langs in één van onze winkels.
Beschrijving
? Handboek voor verantwoord gebruik van AI-technologieën in leerprocessen en het dagelijks leven;
? kennismaking met de basisprincipes en concepten achter AI;
? benadrukt de noodzaak van vaardigheden als kritisch denken, creativiteit en ethisch besef.
AI-technologieën bieden verbluffende mogelijkheden op allerlei vlakken in onze levens. Oók op het gebied van leerprocessen. Maar er kleven ook ethische risico?s aan het gebruik van AI-systemen. Een van de hardnekkige misverstanden over AI is dat deze technologie zichtzelf als entiteit ontwikkelt. Echter: AI wordt door mensen ontwikkeld; door mensen met normen en waarden, die ethische overwegingen en beslissingen nemen die de huidige en toekomstige systemen vormgeven.
Met het nieuwe handboek Leven en leren met AI, geschreven door ICT-docenten, ontdekken studenten hoe zij generatieve AI in hun dagelijks leven en in hun leerproces verantwoord kunnen inzetten. Daarvoor is het nodig dat zij eerst de basisprincipes en concepten achter AI leren doorgronden. Begrip van de fundamenten van AI helpt de razendsnelle ontwikkelingen van de technologie te plaatsen, de risico?s in te schatten en verantwoorde keuzes te maken.
Naast praktische vaardigheden om deze nieuwe techniek in te zetten, vraagt de opkomst van AI om andere essentiële vaardigheden. Vaardigheden als kritisch denken, bronnen verifiëren op waarheid, authenticiteit tonen in plaats van gegenereerde uitvoer klakkeloos overnemen, creativiteit en het bewust ontwikkelen van een moreel kompas, waarmee je actief kunt deelnemen aan de dialoog over AI.
Elk hoofdstuk begint met een introductietekst en reflectievragen die je prikkelen om verder te lezen. Aan het einde van elk hoofdstuk kun je aan de slag met de theorie.
Doelgroep
Leven en leren met AI kan door studenten van alle hbo-opleidingen worden ingezet als handboek om AI verantwoord te kunnen inzetten in studie en werk.
Digitaal materiaal
Dit boek is ook beschikbaar in studiemeister. Studiemeister zorgt ervoor dat studenten actiever aan de slag gaan met het studiemateriaal, zodat jij weer toekomt aan verdieping in de les. Het biedt meer flexibiliteit dan het boek; zo kun je als docent het lesmateriaal op maat samenstellen en heb je als student meer keuzemogelijkheden in hoe je het liefst wilt studeren. Doordat het studiemateriaal beter aansluit bij de student, gaan zij er actief mee aan de slag. Meer weten? Bekijk de video [https://www.youtube.com/watch?v=xNhGVNZjOCQ_&feature=youtu.be] of plan hier een afspraak voor een demo [https://studiemeister.nl/recensies/op-het-dashboard-zag-ik-dat-studenten-structureler-aan-het-werk-waren-dan-andere-jaren/].
Over de auteurs
Ruud Huijts heeft twintig jaar onderwijservaring als docent en onderzoeker bij Fontys ICT en in het voortgezet onderwijs. Hij houdt zich bezig met onderwijsinnovatie, is expert in mobile development, user interaction en generatieve AI.
Erdinç Saçan is docent en onderzoeker bij Fontys ICT. Hij is expert in educational technology, inclusieve artificiële intelligente en generatieve AI. Saçan schrijft boeken, blogs en artikelen over actuele technologische ontwikkelingen in het onderwijs. Hij is auteur van het boek Inclusieve Artificial Intelligence.
Danny Bloks heeft vijfentwintig jaar ervaring in het gebruik van data en ICT en is tien jaar docent en onderzoeker bij Fontys waar bewustzijn van de maatschappelijke impact van technologieën als AI voorop staat. Ook is hij ontwikkelaar en coördinator van de minor AI for Society waar studenten AI ervaren binnen de eigen context en zien wat het nu precies wel en wat niet is.
Koen Suilen is docent en onderzoeker bij Fontys ICT en Fontys Journalistiek op het gebied van generatieve AI en 1onderwijsinnovatie. Daarnaast verbindt hij werkveld, onderzoek om betekenisvol onderwijs te ontwerpen.
? kennismaking met de basisprincipes en concepten achter AI;
? benadrukt de noodzaak van vaardigheden als kritisch denken, creativiteit en ethisch besef.
AI-technologieën bieden verbluffende mogelijkheden op allerlei vlakken in onze levens. Oók op het gebied van leerprocessen. Maar er kleven ook ethische risico?s aan het gebruik van AI-systemen. Een van de hardnekkige misverstanden over AI is dat deze technologie zichtzelf als entiteit ontwikkelt. Echter: AI wordt door mensen ontwikkeld; door mensen met normen en waarden, die ethische overwegingen en beslissingen nemen die de huidige en toekomstige systemen vormgeven.
Met het nieuwe handboek Leven en leren met AI, geschreven door ICT-docenten, ontdekken studenten hoe zij generatieve AI in hun dagelijks leven en in hun leerproces verantwoord kunnen inzetten. Daarvoor is het nodig dat zij eerst de basisprincipes en concepten achter AI leren doorgronden. Begrip van de fundamenten van AI helpt de razendsnelle ontwikkelingen van de technologie te plaatsen, de risico?s in te schatten en verantwoorde keuzes te maken.
Naast praktische vaardigheden om deze nieuwe techniek in te zetten, vraagt de opkomst van AI om andere essentiële vaardigheden. Vaardigheden als kritisch denken, bronnen verifiëren op waarheid, authenticiteit tonen in plaats van gegenereerde uitvoer klakkeloos overnemen, creativiteit en het bewust ontwikkelen van een moreel kompas, waarmee je actief kunt deelnemen aan de dialoog over AI.
Elk hoofdstuk begint met een introductietekst en reflectievragen die je prikkelen om verder te lezen. Aan het einde van elk hoofdstuk kun je aan de slag met de theorie.
Doelgroep
Leven en leren met AI kan door studenten van alle hbo-opleidingen worden ingezet als handboek om AI verantwoord te kunnen inzetten in studie en werk.
Digitaal materiaal
Dit boek is ook beschikbaar in studiemeister. Studiemeister zorgt ervoor dat studenten actiever aan de slag gaan met het studiemateriaal, zodat jij weer toekomt aan verdieping in de les. Het biedt meer flexibiliteit dan het boek; zo kun je als docent het lesmateriaal op maat samenstellen en heb je als student meer keuzemogelijkheden in hoe je het liefst wilt studeren. Doordat het studiemateriaal beter aansluit bij de student, gaan zij er actief mee aan de slag. Meer weten? Bekijk de video [https://www.youtube.com/watch?v=xNhGVNZjOCQ_&feature=youtu.be] of plan hier een afspraak voor een demo [https://studiemeister.nl/recensies/op-het-dashboard-zag-ik-dat-studenten-structureler-aan-het-werk-waren-dan-andere-jaren/].
Over de auteurs
Ruud Huijts heeft twintig jaar onderwijservaring als docent en onderzoeker bij Fontys ICT en in het voortgezet onderwijs. Hij houdt zich bezig met onderwijsinnovatie, is expert in mobile development, user interaction en generatieve AI.
Erdinç Saçan is docent en onderzoeker bij Fontys ICT. Hij is expert in educational technology, inclusieve artificiële intelligente en generatieve AI. Saçan schrijft boeken, blogs en artikelen over actuele technologische ontwikkelingen in het onderwijs. Hij is auteur van het boek Inclusieve Artificial Intelligence.
Danny Bloks heeft vijfentwintig jaar ervaring in het gebruik van data en ICT en is tien jaar docent en onderzoeker bij Fontys waar bewustzijn van de maatschappelijke impact van technologieën als AI voorop staat. Ook is hij ontwikkelaar en coördinator van de minor AI for Society waar studenten AI ervaren binnen de eigen context en zien wat het nu precies wel en wat niet is.
Koen Suilen is docent en onderzoeker bij Fontys ICT en Fontys Journalistiek op het gebied van generatieve AI en 1onderwijsinnovatie. Daarnaast verbindt hij werkveld, onderzoek om betekenisvol onderwijs te ontwerpen.
Meer informatie
ISBN | 9789001053420 |
---|---|
Auteur | R. Huijts |
Uitgever | Noordhoff |
Verschijningsdatum | maart 2024 |
Afmetingen | 241 x 171 x 11 mm |
Bindwijze | Paperback |
Taal | Nederlands |
Reviews
Schrijf uw eigen review