Zakelijk schrijven
Het voordeel van lokaal bestellen bij Stumpel
- Woon je in de omgeving? Dan bezorgen wij je bestelling zelf.
- Meer dan 140 jaar ervaring in boeken en kantoorartikelen.
- Vraag? Bel of mail ons! Of kom langs in één van onze winkels.
Beschrijving
Zakelijk schrijven
Hoe schrijf je een doeltreffende zakelijke tekst? Dit boek pre-senteert de kennis die nodig is om deze vraag te beantwoorden. De lezer leert effectief zakelijk te schrijven met behulp van casu iek, praktijkvoorbeelden en opdrachten om zelf staps-gewijs mee aan de gang te gaan.
Zakelijk schrijven is opgebouwd uit drie delen.
Deel I gaat in op wat je als schrijver actief moet doen om een goede tekst te produceren: vooraf zorgvuldig een tekstplan opstellen. Aan de hand van het tekstplan worden alle fases in het schrijfproces besproken voor de meest voorkomende teksttypen: de opdrachtanalyse, de doelgroepanalyse, de doelformulering, het vaststellen van de inhoud van de tekst, het bouwplan en het procesplan.
Deel 2 besteedt aandacht aan de lezer, de doelgroep van een tekst. Elk medium moet optimaal afgestemd zijn op deze doelgroep, en dit brengt eigen conventies voor het taalgebruik met zich mee. Verschillende soorten schriftelijke media komen hier aan de orde: van e-mail tot folder, van verkoopbrief tot beleidsrapport.
Deel 3 bevat de gereedschappen die je kunt gebruiken om correct te schrijven: regels voor zinsbouw, woordkeuze, uiterlijke structuur en argumentatie en voor interpunctie.
Judith ter Horst verzorgt coachings en trainingen effectief schriftelijk communiceren voor diverse non-profitorganisaties. Van haar verscheen eerder Rapporteren in de hulp- en dienstverlening (m.m.v. Annette Bogtstra). Ad Molenaar is als docent taalvaardigheid en (marketing)communicatie verbonden aan de Hanze-hogeschool Groningen.
Beide auteurs hebben jarenlange ervaring in het hbo en in de praktijk van voorlichting, pr en communicatie.
Hoe schrijf je een doeltreffende zakelijke tekst? Dit boek pre-senteert de kennis die nodig is om deze vraag te beantwoorden. De lezer leert effectief zakelijk te schrijven met behulp van casu iek, praktijkvoorbeelden en opdrachten om zelf staps-gewijs mee aan de gang te gaan.
Zakelijk schrijven is opgebouwd uit drie delen.
Deel I gaat in op wat je als schrijver actief moet doen om een goede tekst te produceren: vooraf zorgvuldig een tekstplan opstellen. Aan de hand van het tekstplan worden alle fases in het schrijfproces besproken voor de meest voorkomende teksttypen: de opdrachtanalyse, de doelgroepanalyse, de doelformulering, het vaststellen van de inhoud van de tekst, het bouwplan en het procesplan.
Deel 2 besteedt aandacht aan de lezer, de doelgroep van een tekst. Elk medium moet optimaal afgestemd zijn op deze doelgroep, en dit brengt eigen conventies voor het taalgebruik met zich mee. Verschillende soorten schriftelijke media komen hier aan de orde: van e-mail tot folder, van verkoopbrief tot beleidsrapport.
Deel 3 bevat de gereedschappen die je kunt gebruiken om correct te schrijven: regels voor zinsbouw, woordkeuze, uiterlijke structuur en argumentatie en voor interpunctie.
Judith ter Horst verzorgt coachings en trainingen effectief schriftelijk communiceren voor diverse non-profitorganisaties. Van haar verscheen eerder Rapporteren in de hulp- en dienstverlening (m.m.v. Annette Bogtstra). Ad Molenaar is als docent taalvaardigheid en (marketing)communicatie verbonden aan de Hanze-hogeschool Groningen.
Beide auteurs hebben jarenlange ervaring in het hbo en in de praktijk van voorlichting, pr en communicatie.
Meer informatie
ISBN | 9789046900192 |
---|---|
Auteur | J. ter Horst |
Uitgever | Coutinho |
Verschijningsdatum | november 2006 |
Afmetingen | 240 x 170 x 12 mm |
Bindwijze | Paperback |
Taal | Nederlands |
Reviews
Schrijf uw eigen review